leva-just-nu

Direktlänk till inlägg 10 december 2013

Min unika kropp

Av ME Mamman - 10 december 2013 02:32

Min kropp verkar inte fungera som någon annans.  Jag känner att jag måste vara en läkares mardröm. Sedan en vecka tillbaks har jag slutat med sömntabletter och stesolid.  Stesoliden var det enda som tog helvetesmärtan.

Med sömntabletter fick jag sova på natten, och med stesoliden på morgonen fick jag slippa helvetesmärtan. Dock en biverkning.  Hallucinationer.  Jag kunde se allt i rosa, och när jag var ute och gick med hunden kunde bilarna sväva.  Så när läkaren på Gotahälsan hörde om hallucinationerna så var han inte säker på om det var ME jag hade.  Så jag kollade fass och naturligtvis kunde stesolid ge hallucinationer som biverkning.  Nu har jag inte haft några hallucinationer.


Och jag sover inte.  Eller jag vill inte sova.  De flesta brukar få huvudvärk vid sömnbrist. För mig är det tvärtom.  Jag har exprimenterat, gått och lagt mig vid 5-tiden och somnat.  Men då ofta vaknat med migrän istället.  Visst migrän är bättre än helvetessmärtan, men det är inte kul.  Samma sak natten därpå, lade mig vid 5-tiden, somnade och vaknade upp med en hortonsliknande värk som om någon borrade in i vänstra ögat.  Ytterst obehagligt.


Sedan var jag vaken 2 dygn i sträck.  Inte ens en timmas sömn.  Ingen huvudvärk. Inte migrän, ingen helvetesmärta. Men igår kväll orkade jag inte vara vaken längre.  Jag kunde inte hålla uppe ögonen utan fick lägga mig 23.30.   Tyvärr var det måndag idag, så klockan ringde 7,30 så jag har koll på att barnen kommer till skolan.  Det gäller väl främst 14-åringen som gärna är ute i sista minuten eller försover sig om han inte blir väckt.  Så klockan ringde. Småbarnen 10 och 11 år är duktiga, de behöver bara få reda på när de ska sätta på sig och gå till skolan.  Så jag behöver inte gå upp.  Men när 14- åringen ska börja skolan om 10 minuter måste jag gå upp och vråla ner till honom som sover på det nedre planet.  Med vrålet kom skjutningen, och som tur är lyckades jag ta mig till sängen, och 14-åringen vaknade och kom iväg. 

Hade jag inte behövt gå upp utan fått sova till 11-tiden, så tror jag inte jag hade fått helvetesmärtan, men den här morgonen var inte rolig.  Låg i sängen med nära döden upplevelse, tills jag tuppade av och somnade.  Vaknade när mannen ringde på sin lunch 11.30.  


Jag har flera former av huvudvärk, men det är bara när jag är helt vaken en hel natt och inte lägger mig och somnar, som huvudvärken håller sig borta.


Mina olika former av huvudvärk ter sig olika.


1)  Jag har vanlig klassisk migrän oftast med aura innan, men det har hänt att jag blivit illamående, spytt, och huvudvärksfasen kommit med en gång. 

2)  Jag har migränliknande huvudvärk fast med aura hela tiden, den går alltså inte över efter en timme utan sitter i under hela migränfasen.  Jag kan domna av i delar av ansikten, så ljuskänslig att jag inte kan titta, kan uppleva förlamningsliknande reaktion i ena delen av kroppen. Det gör även ont att andas in. Som att en nål sticks in från ena näsborren på den sida av huvudet som smärtan sitter.   Varar 5-6 timmar, och när auran och huvudvärken gått över kan domningarna/förlamningskänslan sitta kvar i främst benen upp till en timme till.

3. Jag har upplevt,tack och lov inte så ofta,  hortonsliknande huvudvärk, där det borras i ena ögat. Fruktansvärd känsla, och då gör det ont i en trekant av ansiktet som består av ett öga, näsborren på samma sida och även kinden, pannan och bak till örat gör skit ont.

4)  Helvetessmärtan, vilket är främsta anledningen till att jag håller mig vaken på natten.

Skjuten ovanför ögonen och sedan exploderar hjärnan, skallen spricker, blodet rinnner, och då ebbar smärtan ut, för att sätta igång igen några gånger senare.   Det är dödsångest på hög nivå, och jag går in och ut ur medvetslöshet. 

5)  Vanlig spänningsvärk,  fast den är inte så vanlig längre.  Känner jag att spänningsvärken börjar komma så kör jag ett mediyoga pass, så är värken borta efteråt.



Men jag kan ju inte vara vaken varje natt för att slippa huvudvärken.  Det fungerar ju inte.   Och med sömnbristen så får jag mer ont i kroppen, mer ont i leder, mer feberkänslor, plus att jag ju blir ännu mer trött. 


Jag vet inte hur jag ska göra nu....Om jag ska fortsätta vara medicinfri så vill jag ha så få möjligheter till huvudvärk som möjligt.  Och där vakennätter ger vanliga människor huvudvärk så försvinner min.  Nu är jag trött.  Klockan är 03.10

och jag är trött, sömnig.  Jag behöver sova.  Jag behöver sova för att återhämta mig.  Jag behöver sova för att ME;n, om det nu är det jag har, inte ska bli värre, och jag behöver sova för att kroppsvärken inte ska bli värre.

Men jag är rädd för mitt liv på morgonen.  Jag är rädd för att jag ska ta mitt liv....bara för att få det att sluta.  Läkarna verkar inte ha någon aning om hur de ska hjälpa mig.  Det som hjälpt mig bäst har ju varit stesoliden....och det är inte bra i längden.   Men det är bara att fortsätta andas.  Varje dag, komma ihåg att andas. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ME Mamman - 6 oktober 2016 15:25

Jag tror aldrig jag haft problem med verkligheten.  Det har varit fantasi, eller verkliget.  Sant eller osant.    Men på senare tid jag har misstänkt att jag inte har sån koll på verkligheten som jag har.   Eller kontroll på verkligheten.  Men det bö...

Av ME Mamman - 29 augusti 2016 09:38

Jag har många år haft adhd. För mig har det inneburit att jag påbörjat en mängd projekt.  Jag har en rastlöshet som är svår att beskriva.  Jag har alltid en kroppsdel i rörelse.  En viftande tå,  ett vickande finger, eller en viftande fot.  Jag är al...

Av ME Mamman - 6 juli 2016 21:28

Verktyg låter kanske som en knepig rubrik, men jag tänkte berätta lite om hur jag hanterar smärta och ångest. Alltså dela med mig av lite verktyg.   Värk och smärta har varit en del av mitt liv sedan jag var 12 år.  Det var då jag började få ...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 20:39


Psykisk ohälsa läser man mycket om nuförtiden.  Det är idag lättare att lida av psykisk ohälsa än för 20-30 år sedan.  Lättare är det ju inte, men mer accepterat.  Åtminstone är det vad jag vill tro.    Jag har ME,  det är en autoimmun neurol...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 13:27

Det är ett ganska allmänt tankesätt att om man sover dåligt så tar man igen den sömnen.  Det är alltså ingen fara att missa en natts sömn eller två.  Det tar man igen.....sägs det.    Och det finns många råd när man inte kan sova.  Det jag hört ...

Presentation


Jag är en kvinna med ME/cfs, fibromyalgi, adhd och fetma som försöker hitta verktyg att njuta av livet, trots att livet inte alltid är snällt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards