leva-just-nu

Direktlänk till inlägg 6 juli 2016

Verktyg- att hantera smärta eller ångest

Av ME Mamman - 6 juli 2016 21:28

Verktyg låter kanske som en knepig rubrik, men jag tänkte berätta lite om hur jag hanterar smärta och ångest.

Alltså dela med mig av lite verktyg.

 

Värk och smärta har varit en del av mitt liv sedan jag var 12 år.  Det var då jag började få huvudvärk.  Mensvärk.  Sedan blev det annan värk.  För ungefär ett år sedan slutade jag med de flesta starka värktabletter. Alltså de med kodein. 

För jag läste något någonstans som jag inte kommer ihåg, alltså var jag läste det.

 

Analysera smärtan och se hur mycket smärtnivån sänks när man tagit värktabletter.  
Sänks smärtnivån med flera steg så är värktabletten egal.  Men när jag analyserade smärtan efter att tagit smärtstillande så hade smärtan sänkts kanske ett snäpp.  Då kändes det inte längre bra att äta starka smärtstillande i onödan. 

 

Jag började välkomna smärtan.  Den var där.  Den finns där.  Vad jag än vill.  Hur mycket motstånd jag än gjorde.
Istället började jag flyta med.  Eller rättare smärtan fick börja flyta med mig.   Jag accepterade att den var där.  Jag tycker inte om den...men den får hänga med mig.  

 

När smärtan var för intensiv så försökte jag sätta ord inom mig själv, hur det kändes.   Och ju mer ord jag satte på smärtan, desto mindre kändes den av.   Och många gånger är det väldigt svårt att sätta ord på hur värken känns.
Att säga att det gör jävligt ont, duger inte.  På vilket sätt gör det jävligt ont? 

Jag visualiserar smärtan.  Ger den en bild.  När jag hade helvetessmärtan som jag kallade den, så såg jag det som ett fyverkeri med olika färger, som exploderade....och mitt i den jävulska smärtan kunde det nästan bli vackert.

Jag föreställer mig värken som ett moln.  Och just detta sätt tror jag att man kan applicera även på ångest och depression.   Jag är himlen.  Värken, smärtan, ångesten är moln.  Moln som kommer och går.  Ibland är de lätta moln, och ibland stora svarta åskmoln.  Men moln försvinner, de ändras,  de flyger förbi. 
Jag är himlen.  Himlen finns alltid, men molnen drar bara över.  De gör tillfälliga besök, det kan vara kännbara, långa besök, eller ett snabbt kort.  Men de drar alltid förbi.  

Jag är inte molnet, jag är himlen.   Det kanske låter jätteflummigt men när jag tänker så så känns det lättare.  Både smärta och ångest.

Och ibland ligger man nere på botten och sprattlar.  Det det är bäcksvart.  Och då får man acceptera det en stund. Hämta andan.  Tänka att det är bara ett moln.  Det drar förbi.  För eller senare så kommer solglimtarna...de man lever för.  När himlen blir helt blå, kanske bara för en kort stund.  Men det drar förbi.  Och när molnen lättar desto blåare blir himlen.  För himlen är du.  Skinande vacker och blå.  Det andra är bara moln.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ME Mamman - 6 oktober 2016 15:25

Jag tror aldrig jag haft problem med verkligheten.  Det har varit fantasi, eller verkliget.  Sant eller osant.    Men på senare tid jag har misstänkt att jag inte har sån koll på verkligheten som jag har.   Eller kontroll på verkligheten.  Men det bö...

Av ME Mamman - 29 augusti 2016 09:38

Jag har många år haft adhd. För mig har det inneburit att jag påbörjat en mängd projekt.  Jag har en rastlöshet som är svår att beskriva.  Jag har alltid en kroppsdel i rörelse.  En viftande tå,  ett vickande finger, eller en viftande fot.  Jag är al...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 20:39


Psykisk ohälsa läser man mycket om nuförtiden.  Det är idag lättare att lida av psykisk ohälsa än för 20-30 år sedan.  Lättare är det ju inte, men mer accepterat.  Åtminstone är det vad jag vill tro.    Jag har ME,  det är en autoimmun neurol...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 13:27

Det är ett ganska allmänt tankesätt att om man sover dåligt så tar man igen den sömnen.  Det är alltså ingen fara att missa en natts sömn eller två.  Det tar man igen.....sägs det.    Och det finns många råd när man inte kan sova.  Det jag hört ...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 00:47

Jag är tillbaka!  Efter ett långt uppehåll så är jag nu tillbaka med bloggandet.  Jag funderade på om jag skulle börja med en helt nu blogg men bestämde mig att jag fortsätter på den här.   Jag orkar inte dra allt som har hänt mellan sista in...

Presentation


Jag är en kvinna med ME/cfs, fibromyalgi, adhd och fetma som försöker hitta verktyg att njuta av livet, trots att livet inte alltid är snällt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards