leva-just-nu

Alla inlägg den 29 augusti 2016

Av ME Mamman - 29 augusti 2016 09:38

Jag har många år haft adhd. För mig har det inneburit att jag påbörjat en mängd projekt.  Jag har en rastlöshet som är svår att beskriva.  Jag har alltid en kroppsdel i rörelse.  En viftande tå,  ett vickande finger, eller en viftande fot.  Jag är aldrig still även om det kan se så ut.


Bästa sättet att hantera min adhd var träning, promenader....att få utlopp för energin som liksom bara spritter.  Jag hade ett roligt jobb och jag skrev upp allt.  påminnelser om att avsluta det jag börjat.  Att inte lämna disken för att kolla mailen, för att sedan vattna hälften av blommorna för att komma på att jag måste sätta igång en maskin tvätt,  någon ringer, och när samtalet är klart så är allt jag påbörjat oklart och bortglömt. 

 

 

    

Men sen fick jag ME och då var träning ett minne blott.  Och under ett par år var jag så dålig att det bara gällde att överleva dagen.   Jag har överlevt.  Och jag har även blivit mer funktionsduglig.   Och ju bättre fysiskt jag blivit desto mer rastlös har jag blivit.

Jag måste göra något hela tiden.   Jag blir en superwoman, som far runt och städar.  Dammsuger...även om dammsugning räknas som högintensiv träning.   Jag struntar fullkomligt i att pejsa....i den mån jag klarar av det alls.    Jag låter inte sambon vila utan kan inte jag göra något så ska han göra det.  NU. Helst igår.   Jag har hur mycket energi som helst.

 

 

 

 

Nej, det är fel.  Det är inte energi jag har....Det är en rastlösthet och frustration.  Jag gör slut på pengar, beställer böcker, hudvårdsprodukter och kläder. 

Klick. Klick. Klick.

 

 

Så var det en människa i min närhet som sade: - Du är inte bioplär? Det verkar nästan som om du håller på att gå in i mani.

Det visste jag ju inte vad det var....eller jag kände till manodepressivitet men det är inte ett av mina expertämnen om jag ska vara ärlig.

 

Hamnade hos psykmottagningen som försäkrade mig om att jag inte var inne i en manisk period,  uppvarvad ja.  Adrenalinstinn ja.    Att det var viktigt att jag fick sova.  Så jag fick Quetapin utskrivet som jag skulle ta till natten med mina sömntabletter.  

 

Jag kan inte säga att det gjorde så mycket för sömnen, men kände mig något dämpad, och inte mycket. 

Två veckor senare hamnade jag på psyk igen.  Väldigt uppvarvad, ledsen, sov dåligt.  Och någonstans inom mig ville jag nog ha stesolid utskrivet.   Det fick jag inte. 
Jag hade för bra ångesthanteringsmetoder.  Men Quetapinet ökades. 


Och jag mår bra på dem.  Fast jag mår bättre när jag av misstag tog högre dos.    Sover bättre och känner mig mer på jorden.

 

Och det är här som jag känner mig förvirrad.  Depressionsperioder har jag, helt klart.   Och där emellan har det varit jag.   Eller min adhd så drivit mig. 

Eller har jag utvecklat någon bipoläritet.   Hur vet man om man är hyper eller hypoman?  

Har det som jag trott varit pga adhd:n varit pga att jag är bipolär? 

Och hur får jag mig själv till att sluta vara rastlös, hyper och tja en virrig råtta som springer fram och tillbaka utan mål och mening, och blir irriterad på andra för att de inte springer fram och tillbaka de också?   Och sedan krasch.   Där har vi ju ME;n.    Eftersom jag får feber,  ont i halsen, yr, matt osv.   Likväl kan jag vara lika rastlös även om jag inte kan springa fram och tillbaks.  Då vill jag se sambon städa...ja...vara såpass aktiva som jag vill vara men inte kan...orkar.

Tidigare...innan ME;n  så gick jag ut och sprang och sedan blev det lättare att slappna av.

I dag tog allt slut.  Jag vaknade kl 5 på morgonen.   Dåligt väder, regnar och blåser.  Jag är så nere.  Så deppad.  Vill inget. Orkar inget.   Vill egentligen bara ta några sömntabletter och sova bort dagen.    I morgon har jag läkartid.  Då ska jag be om remiss så man kan utreda vad som ställer till det.   Antingen har adhd;n kommit tillbaka med dunder och brak efter att ha varit vilande när jag var jättesjuk.

Eller så ha jag en bipolär sjukdom, vilket min kurator trodde att jag mycket väl kunde ha.  Finns tydligen flera olika sorter bipolaritet.   Eller så har jag både adhd och Bipolär, OCH  ME,  OCH Eds OCh Fibromyalgi.  Och så har jag återkommande depression/nedstämdhet varje höst/vinter. 

Tjolahopp!

 

 

Presentation


Jag är en kvinna med ME/cfs, fibromyalgi, adhd och fetma som försöker hitta verktyg att njuta av livet, trots att livet inte alltid är snällt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards