leva-just-nu

Direktlänk till inlägg 26 oktober 2013

Kränkt ner till skorna

Av ME Mamman - 26 oktober 2013 21:22

Jag har velat fram och tillbaks. Skriva eller inte. Publicera eller inte.


Förra veckan hände något som var väldigt jobbigt för mig.  Rent mentalt. Psykiskt.


Om vi tar bort hela ME-skiten, och så tar vi bort fibroskiten, och huvudsmärtan, så träffade jag en astmaläkare till min son som var totalt i avsaknad av empati.  Utan att gå in på vad som sades och hände, så  utlöste detta ångestattacker hos mig.

När jag går ångest så gråter jag, och gråter och gråter, hyperventilerar, kan inte tänka, varje muskel spänns och jag vill....slåss.  Jag vill skada någon.  Eller så gör jag något annat väldigt impulsivt.


Så jag nallade i den medicinlådan som jag fått för att hantera min helvetesvärk. 

Jag inser ju själv att  jag inte kan nalla ur det som ska hjälpa mig att hantera helvetesvärken.


Så jag ringde och bönade om en tid på VC.  Naturligtvis fanns min husläkare inte tillgänglig ( fullbokad som alltid)  utan jag fick hålla mig tillgodo med en annan.  Och jag har bra erfarenheter av deras läkare på den vårdcentralen.  Alltid blivit väl bemött, känt mig respekterad.


Läkaren jag träffade på idag.....jag är så nära att yttra hans namn här på bloggen, så att ingen med fibromyalgi, EDS eller ME/cfs behöver möta honom.   Men jag kommer inte namnge honom mer än som Läkare X .

Och idag har jag fått reda på att ME inte existerar ( hade ändå med mig ett stort häfte om ME) ,
inte heller EDS eller Fibromyalgi existerar som egna sjukdomar.

Så med andra ord lider jag av två kroniska sjukdomar som inte existerar.  Med andra ord är jag frisk!

 

Han var även vänlig nog att tala om att både ME/CFS och Fibromyalgi var sk attitydsjukdomar.  Så med andra ord så kan jag själv påverka mitt tillstånd.  Var glad och positiv.  
Jag gick dit för att jag hade ångest och för att mina pre-ME verktyg mot ångest inte hjälper längre då jag inte kan/ får träna. 
-Vem säger att du inte får träna? 
-Neurologen som satte diagnosen, och som sa att jag inte ska göra något som gör mig sämre.
Läkare X:  Det här ju inga riktiga sjukdomar och det enda en sån här diagnos gör är att göra dig illa.
Sedan pekade han på några meningar från primern som jag tog med mig från RME och talade om att sådana här föreningar inte vill en väl.  Diabetesföreningen gör gott för sina medlemmar men RME vill bara pacificera sina medlemmar.

 

Så fick jag rådet att istället för att promenera 300 meter som är min gräns, så skulle jag promenera 200 meter 7 gånger om dagen istället. 

Jag nämnde inte adhd;n för då vore jag väl bara ouppfostrad.

Fick iallafall testa en ny antidepp Voxra som kan ge viktminskning som biverkning och som inte ger sexuell dyfunktion som biverkning.
Vanliga biverkningar därmot är huvudvärk, illamående och kräkningar.
Tack och lov för Amosyten säger jag bara.

Något som inte nämdes var att om man har benägenhet för kramper, ryckningar och sådana där grejer som jag har.  Darrningar och skakningar inombords,  ibland känns det som om man står på en sådan där vibratormaskin, allt bara skakar.  Även om jag inte skakar synligt.


Och jag kommer ha en VIT vecka då jag inte får ta något som hjälper mot smärtan. Tack och lov behöver jag bara stå ut en vecka till jag träffar mig riktiga husläkare.
Jag gick därifrån gråtandes och sa till honom att INGEN vore gladare än jag om det inte vore ME och jag kunde sätta igång med träningen igen.
Men han ville inte gå så långt att tala om för mig att jag skulle börja träna, för jag sa att blir jag sämre så stämmer jag honom. Sista gången jag träffar den läkaren!!

 

Jag är en person som vill må bra.  Jag vill kunna hantera livets svårigheter utan att behöva ta en massa mediciner.

Jag vill vara den människan Läkare X föreslog.....risken är bara att om jag lyssnar på honom kommer jag sluta på hospice, inte orka prata, vara, se äta.  Jag kommer vara levande död.  Och jag hoppas vid Gud att andra patienter som har komplexa sjukdomar inte behöver träffa honom.  Han är säkert jättebra om man  har någon mätbar sjukdom som Cancer eller Röda Hund. 

 

Och nu väljer jag att publicera bloggen.  Och jag vill bara säga att efter att ha träffat denna läkare, så ÄLSKAR jag min husläkare, och nåde om han får för sig att byta jobb, flytta eller bli pensionär!


 
 
Linda

Linda

27 oktober 2013 18:40

Det är dax för läkarna att vakna nu! Blir så arg när jag läser sånt. Styrkekramar till dig!

http://www.crazyhappylife.bloggplatsen.se

 
Beckis

Beckis

13 november 2013 16:10

Hej! Fruktansvärt bemötande som ingen ska behöva utsättas för. Jag har själv vänt mig till patientnämnden som nu har gjort ärenden av min vårdhistoria. Kanske nåt att testa? Skadan för dig har redan skett men kanske kan det hjälpa någon annan...

http://raktmotminframtid.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ME Mamman - 6 oktober 2016 15:25

Jag tror aldrig jag haft problem med verkligheten.  Det har varit fantasi, eller verkliget.  Sant eller osant.    Men på senare tid jag har misstänkt att jag inte har sån koll på verkligheten som jag har.   Eller kontroll på verkligheten.  Men det bö...

Av ME Mamman - 29 augusti 2016 09:38

Jag har många år haft adhd. För mig har det inneburit att jag påbörjat en mängd projekt.  Jag har en rastlöshet som är svår att beskriva.  Jag har alltid en kroppsdel i rörelse.  En viftande tå,  ett vickande finger, eller en viftande fot.  Jag är al...

Av ME Mamman - 6 juli 2016 21:28

Verktyg låter kanske som en knepig rubrik, men jag tänkte berätta lite om hur jag hanterar smärta och ångest. Alltså dela med mig av lite verktyg.   Värk och smärta har varit en del av mitt liv sedan jag var 12 år.  Det var då jag började få ...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 20:39


Psykisk ohälsa läser man mycket om nuförtiden.  Det är idag lättare att lida av psykisk ohälsa än för 20-30 år sedan.  Lättare är det ju inte, men mer accepterat.  Åtminstone är det vad jag vill tro.    Jag har ME,  det är en autoimmun neurol...

Av ME Mamman - 29 juni 2016 13:27

Det är ett ganska allmänt tankesätt att om man sover dåligt så tar man igen den sömnen.  Det är alltså ingen fara att missa en natts sömn eller två.  Det tar man igen.....sägs det.    Och det finns många råd när man inte kan sova.  Det jag hört ...

Presentation


Jag är en kvinna med ME/cfs, fibromyalgi, adhd och fetma som försöker hitta verktyg att njuta av livet, trots att livet inte alltid är snällt.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards